شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦ -
صفحه اصلی
تماس با ما
sitemap
»
سایت رهبری
سایت ریاست جمهوری
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
وب دا
ایران مردم
دولت
وزارت بهداشت
 بازدید این صفحه : 595664
 بازدید امروز : 1032
 کل بازدید : 4880694
 بازدیدکنندگان آنلاين : 8
 زمان بازدید : 0.2810


  چاپ        ارسال به دوست

اصول و شیوه صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان

از دیدگاه تغذیه ای، هدف از روزه داری در ماه رمضان، تغییر عادات غلط غذایی از جمله پرخوری و بدخوری است.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در طول روزه داری با حذف یک وعده غذایی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی نقش دارد، استراحت کرده و پس از پایان دوره روزه داری عملکرد بهتری خواهد داشت.
دکتر نادعلی مهدی پور افزود: بنابراین حذف یک وعده از رژیم غذایی را نباید به صورت افزایش حجم غذای مصرفی در وعده افطار و سحری جبران کرد. تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است تنوع به معنای استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی، گروه گوشت و جایگزین های آن و تعادل به معنای مصرف کافی مواد غذایی و میانه روی در وعده افطاری و سحر و پرهیز از کم خوری و پرخوری در این دو وعده است.
وس ادامه داد : برنامه غذایی افراد روزه دار باید در سه وعده افطار، شام و سحر تقسیم شود در وعده افطار، قند خون در پایین ترین سطح خود قرار دارد و بهتر است برای باز کردن روزه در این وعده از مایعات گرم همراه با قندهای ساده طبیعی مانند مصرف آب جوش به همراه دو تا سه عدد خرما و یا یک لیوان شیر گرم همراه با کمی عسل و یا چای کم رنگ همراه با خرما سپس نان و پنیر و گردو و یا نان و پنیر و سبزی استفاده شود.
دکتر مهدی پور تاکید کرد: در وعده افطار نباید حجم زیادی از غذا و مایعات را وارد معده کرد چون پر شدن ناگهانی معده باعث بروز نفخ و سوء هاضمه در افراد می شود.
وی ادامه داد: نوشیدن مایعات سرد و نوشابه های گاز دار هنگام افطار باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: خوردن غذاهای پرچرب مانند انواع حلیم و آش با پیاز داغ زیاد و روغن فراوان در وعده شام از جمله عادات غلط غذایی در ماه مبارک رمضان است که باعث تشنگی و اختلالات گوارشی شده و می تواند باعث افزایش وزن افراد شود.
وی بیان کرد: بهتر است افراد از نان سبوس دار و کربوهیدارت¬های پیچیده، غلات کامل در کنار حبوبات و گوشت سفید یا ماهی به عنوان وعده شام استفاده کنند.
دکتر مهدی پور اظهار کرد: مصرف سبزیجات به عنوان منابع خوب آنتی اکسیدان، فیبر غذایی و ویتامین هایی از جمله K و C از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باعث جلوگیری از عطش و یبوست در فرد روزه دار می شود.
وی گفت: از نظر متخصصان تغذیه، روزه داری بدون مصرف وعده سحر توصیه نمی شود و این وعده در اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا پس از این وعده ساعات روزه داری شروع می شود.
دکتر مهدی پور اظهار کرد: بهتر است از خوردن غذاهای سرخ شده، پرادویه، پرچرب و بسیار شیرین در وعده سحر پرهیز شود. همچنین برای جلوگیری از تشنگی در روز باید از مصرف زیاد مواد با پروتیین بالا خودداری کرد.
وی با بیان اینکه مصرف حبوبات در کنار غلات کامل و سبوس دار در وعده سحر می تواند به کنترل گرسنگی در طول روز کمک کند ، افزود: بهترین سبزی که می توان در وعده سحر میل کرد کاهو است و این سبزی به دلیل آب فراوان می تواند احساس تشنگی در طول روز را کاهش دهد. مقادیر کافی سبزیجات باید در وعده افطار و سحر مصرف شود.
دکتر مهدی پور ادامه داد: فرد روزه دار پس از افطار تا پیش از خواب دو سه عدد میوه متوسط باید مصرف کند که استفاده از خیسانده برگه زرد آلو، آلو و انجیر نیز مناسب است.
وی در پایان گفت: بهتر است از خوردن چای سبز زیاد به ویژه در هنگام سحر، غذاهای سرخ کردنی و چرب، غذاهای پرنمک، انواع سوسیس و کالباس، انواع سس سفید و نوشابه های گازدار پرهیز شود. باید مصرف کافی آب، میوه، سبزی، جوانه گندم و کربوهیدارت¬های پیچیده را در برنامه غذایی خود افزایش دهیم. همچنین بهتر است غذا خوب جویده و لقمه های کوچک استفاده شود و در بین غذا، آب یا آب میوه مصرف نشود.


٠٨:٤٢ - دوشنبه ١ خرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٦٢٢٦    /    تعداد نمایش : ٥٧٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: